کار و فناوری
آموزش کار و فناوری دوره اول متوسطه
با سلام وبلاگ آموزش کار و فناوری جهت ایجاد انگیزه و یادگیری مطالبی فراتر از درس کار و فناوری برای دانش آموزان گرد آوری می شود جهت ارتباط با اینجانب در قسمت "تماس با ما" نظر دهید با تشکر
نگارش در تاريخ جمعه بیستم دی 1392 توسط "mehrjoo "دبیر کار و فناوری تنکابن"

خلاصه منیفولدهای ورودی متغیر 

                                                                       مزایا  

بهبود گشتاور تحویلی در دور پایین بدون کاهش قدرت در دور بالا و ارزانتر بودن نسبت به تایمینگ متغیرسوپاپ

VVT)).

معایب

تقریبا فضای زیادی اشغال می کند و تاثیری در افزایش گشتاور در دور بالا ندارد. 


برچسب‌ها: منیفولد
ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ شنبه بیست و سوم آذر 1392 توسط "mehrjoo "دبیر کار و فناوری تنکابن"

پرتاب جرقه در شمع چگونه است : از الكترود مركزي به الكترو بدنه

 كم كردن فاصله دو الكترود شمع باعث ريپ زدن موتور در سرعت هاي  بالا مي گردد.

اگر واير شمع ها خراب باشند چه اتفاقي رخ مي دهد : ريپ زدن و افت قدرت موتور

 از شمع هاي نام برده شده كدام يك مناسب است براي موتوري كه روغن سوزي دارد : شمع گرم  ( پايه بلند )

شمع پايه كوتاه در موتورهايي كه با دور زياد و نسبت تراكم بالا كار مي كنند استفاده مي شود .

 عدد 145 – 175 كه بر روي شمع هاي بوش حك گرديده است نشانه چيست : ارزش حرارتي شمع

منبع:http://ehsan-news123.blogfa.com



برچسب‌ها: شمع, سال سوم, حرفه و فن
ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ جمعه یازدهم اسفند 1391 توسط "mehrjoo "دبیر کار و فناوری تنکابن"

ترموستات :

ترموستات در روي سر سيلندر و محل خروجي آب داغ به رادياتور نصب مي شود كه وظيفه آن گرم نگه داشتن موتور و بستن مجراي خروجي آب موتور به رادياتور در هواي سرد مي باشد ، يعني تا موقعي كه درجه حرارت آب در حدود 70 تا 75 درجه (ممكن است اين درجه براي موتور هاي مختلف فرق داشته باشد ) نرسد . تر موستات بسته باقي خواهد ماند يعني آب از سر سيلندر به رادياتور نخواهد رفت


برچسب‌ها: ترموستات
نگارش در تاريخ چهارشنبه بیست و هفتم دی 1391 توسط "mehrjoo "دبیر کار و فناوری تنکابن"
کوئل یک وسیله تبدیل کننده برای افزایش دادن انرژی فشار الکتریکی می باشد کوئل که وظیفه ان تبدیل برق 12 ولتی باطری به برق یا ولتاژ 10 تا 24 هزار ولت که بتواند داخل سیلندر سوخت را محترق نماید البته اختلاف بین این اعداد در حالتهای مختلف کارکرد موتور از قبیل سرعت کم ,سرعت زیاد اشکالاتی از قبیل کمی کمپرس ,روغن سوزی , تنظیم نبودن سوخت تغییر می کند منبع:http://www.parsclubs.com
برچسب‌ها: کوئل
نگارش در تاريخ یکشنبه بیست و ششم آذر 1391 توسط "mehrjoo "دبیر کار و فناوری تنکابن"
منبع:   http://ameri.blogfa.com 

تفاوت ها ومزیت های سیستم سوخت رسانی انژکتوری نسبت به کاربراتوری :

1ــ توزیع سوخت به اندازه ای لازم به کلیه سیلندرها به علت اینکه درسیستم های کاربراتوری کاربراتور در وسط مانی فولد قرار می گیرد سوخت به اندازه وبه طور یکنواخت بین سیلندرها نمی رسد .ولی در سیستم انژکتور ی سوخت را توسط سوزن انژکتور برای هر سیلندر بطور مجزا پشت سوپاپ تزریق می کند . درضمن در سیستم انژکتوری مشکل سوخت وهوا وجود ندارد .

2ــ خام سوزی کمتردر سیستم انژکتوری ( آلودگی کمتر ) :


برچسب‌ها: تفاوت, سیستم, انژکتوری, کاربراتوری
ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ یکشنبه نوزدهم آذر 1391 توسط "mehrjoo "دبیر کار و فناوری تنکابن"
منبع :   http://ir206.com

۱. نگه داشتن پدال ترمز در هنگام عبور از دست اندازها: این کار فشار زیادی را به سیستم فنربندی، اکسل و سیستم ترمز اتومبیل وارد می‌کند و نحوه صحیح رد شدن از دست انداز به این صورت است که باید طوری برنامه ریزی کنیم که تا قبل از رسیدن به دست انداز سرعت را کم کرده باشیم و در هنگام عبور از دست انداز ترمز به هیچ عنوان درگیر نباشد.

۲٫ بالا کشیدن ترمز دستی بدون نگه داشتن کلید آن: چندی پیش در انگلیس دیدم که دوستم زمانی که می‌خواهد ترمز دستی را بالا بکشد دکمه آن را فشار میدهد و سپس آن را بالا میکشد از او پرسیدم دلیل این کارت چیه؟ گفتش اولین باری که برای امتحان رانندگی رفته بودم سر همین کشیدن ترمز دستی منو رد کردن و برای همه خنده دار بود که می‌گفتم تو ایران همه اینطوری ترمز دستی رو میکشن و بعدا متوجه شدم که انگلیسی ها به این دکمه کلاچ ترمز دستی می‌گویند و تا زمانی که کلاچ ترمز دستی را نگرفتی نباید آن را بالا بکشی بعدا خودم هم از تعدادی از دوستانم که مکانیک را به صورت علمی میدانند گفتند که کشیدن ترمز دستی بدون نگه داشتن کلید آن باعث خرابی چرخ دنده های آن و وارد آمدن فشار بیش از حد به سیم ترمز دستی می‌شود(خدا رو شکر خودم این عادت رو ترک کردم و ترمز دستی رو درست بالا می‌کشم.)


برچسب‌ها: عمر مفید, خودرو, سلامت
ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ یکشنبه نوزدهم آذر 1391 توسط "mehrjoo "دبیر کار و فناوری تنکابن"

جواب جدول صفحه ی 72 کتاب حرفه و فن سال سوم راهنمایی

 

با توجه به تصاویر جدول زیر را کامل کنید

 

کاربرد

نام وسیله

نیروی الکتریکی را در خود ذخیره می کند تا در زمان لازم جهت مصرف به وسیله نقلیه تحویل دهد

باطری

برای افزایش ولتاژ باطری جهت جرقه زنی شمع

کویل

تقسیم ولتاژ بین شمع ها بر حسب ترتیب احتراق

دلکو

برای ایجاد جرقه لازم برای اشتعال

شمع


برچسب‌ها: حرفه و فن, راهنمایی, سال سوم, جواب
نگارش در تاريخ یکشنبه بیست و دوم مرداد 1391 توسط "mehrjoo "دبیر کار و فناوری تنکابن"
باتری خودرو باتری ها باتری ها مولد هایی هستند که انرژی شیمیایی را تبدیل به انرژی الکتریکی میکنند . باتری ها معمولا از کنار هم قرار دادن حداقل دو صفحه فلزی ( یا آلیاژیی) متفاوت در داخل یک محلول شیمیایی بوجود می آیند. یکی از این دو صفحه دارای خاصیت الکترون دهی بیشتر(مثبت یا آند) و دیگری دارای خاصیت الکترون گیری بیشتر(منفی یا کاتد ) میباشد . محلول شیمیایی که باعث ایجاد ارتباط بین این دو صفحه میگردد ، الکترولیت نامیده میشود. هيچگاه دو قطب باتري را با پيچ گوشتي و كابل و .... به يكديگر متصل نكنيد چون علاوه بر صدمه زدن به صفات باتري ممكن است باعث تركيدن باتري شود. محل اتصال قطب ها و بست ها بايد كاملا تميز و بدون رسوب و سولفاته شدن باشد مطابق شكل مي توان آنها را تميز كرد. اگر زمان استارت زدن طولاني باشد صفحات باتري صدمه مي خورد. براي جلوگيري از سفيدك زدن ( سولفاته كردن ) قطب هاي باتري مي توان پايه قطب ها ( محل تماس قطب با درپوش ) را با مقداري گريس چرب نمود. امروزه واشرهاي لاستكي يا نمدي براي جلوگيري ازسفيدك زدن قطب ها درلوازم يدكي ها فروخته مي شود. زمان استفاده از باتري كمكي فقط و فقط باتري ها را بطور موازي به هم وصل كنید. شاید بارها شنیده باشید ایا لازم است قبل از استارت خودرو سوئیچ را به مدت 10ثانیه در حالت باز گذاشته و سپس نسبت به استارت خودرو اقدام نمائیم؟ به دلایل زیر پیشنهاد می گردد این نکته در مواقعی که خودرو سرد بوده و چند ساعتی از خاموش شدن موتور می گذرد رعایت گردد: 1-اگر دقت کنیم پس از بازکردن سوئیچ صدائی از پمپ بنزین شنیده می شود که نشاندهنده ارسال سوخت به سمت انژکتورها می باشد وپس از چند ثانیه این صدا قطع میگردد.این قطع شدن صدا نشاندهنده پرشدن مسیرهای سوخت از بنزین ازپمپ به انژکتور است و فشار اولیه مناسبی برای پاشش سوخت توسط انژکتورها فراهم می گردد.در مواقعی که خودرو سرد است برای زود روشن شدن خودرو; استپر موتور دریچه گاز را بسته تا میزان بیشتری سوخت برای شروع احتراق مصرف گردد. که پر شدن مسیرهای سوخت و ایجاد یک فشار اولیه کمک به سزائی برای زود روشن شدن خودرو دارد.در اصطلاح موتور با تک استارت روشن شود. 2-در این چند ثانیه فرصتی به ECUخودرو خود داده تا کلیه مدارهاو قطعات برقی و سنسورها را چک کرده و از به وجود امدن errorدر سیستم خوداری نمائید.این خطاها در زمان تداخل چک کردن سیستم توسط ecuو استارت زدن خودرو احتمال به وجود امدن ان بیشتر است. 3-در این چند ثانیه راننده فرصت خواهد داشت که صفحه نشاندهنده امپرها را ببیند و در صورت معیوب بودن و روشن نشدن یکی از چراغهای اعلان خطر نسبت به رفع ایراد اقدام نمائید. چون تست سالم بودن این علائم توسط راننده فقط در زمانی که سوئیچ باز است و موتور استارت نخورده امکان پذیر است . شاید دوستی بپرسد که من مورد فوق را رعایت نمی کنم و تا به حال هم با مشکلی مواجه نشده ام.اری هر روز قرار نیست اتفاقی بیافتد.این یک نکته پیشگیرانه است که در درازمدت تاثیر مثبت خود را خواهد گذاشت.وجود errorدر سیستم باعث بالارفتن مصرف سوخت-کاهش شتاب-بالارفتن مواد الاینده-و تاثیر منفی بر روی کلیه سنسورهای اصلی خواهد گذاشت. گاهی اوقات تشخیص نو بودن یک باتری دشوار است. هرگز باتری که بیش از شش ماه از عمر آن گذشته است را خریداری نکنید، به این دلیل که عمل سولفاته شدن در آن آغاز شده است. پس در خرید باتری به تاریخ تولید آن دقت کنید. سولفاته شدن هنگامی اتفاق می‌افتد که سولفات سرب نتواند به مواد شارژ شده تبدیل گردد و این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که باتری‌های دشارژ شده یا خالی شده برای مدتی طولانی در همین حالت باقی بمانند یا مقدار زیادی آب از دست داده باشند. معمولاً تاریخ تولید بر روی جعبه حک شده است. این تاریخ معمولاً ترکیبی از حروف و شماره‌ها می باشد. ماه‌ها با حروف نشان داده می‌شوند. در ادامه مهمترین دلایل خرابی ناگهانی باتری را به اختصار مرور می‌کنیم: -كاهش الكتروليت (كه عامل 50درصد از كارافتادگي باتري‌هاست) به دليل گرماي بيش از اندازه در زیر کاپوت يا شارژ بيش از حد. (هر دو هفته یک بار یا هفته ای یک بار الکترولیت داخل باتری را چک کنید) - دشارژ زياد(روشن گذاشتن چراغ‌هاي اتومبيل یا استفاده از مصرف‌کننده‌ها بدون روشن بودن خودرو). - كاربرد باتري‌هاي با سايز نامناسب. (باتری مناسب انتخاب کنید) - شل شدن تسمه دینام یا بدون شارژ ماندن. (چک و کنترل ماهیانه) - لرزش بيش از اندازه به دليل لق شدن بست‌هاي نگهدارنده. (استفاده از بست‌های مناسب و قوی سفت کردن آنها در هر بازدید) - استفاده از آب آلوده. (تنها آب مقطر تمیز و خالص استفاده کنید) - خوردگی. - يخ زدگي. http://mknn01.blogfa.com
برچسب‌ها: باتری خودرو
نگارش در تاريخ شنبه پانزدهم بهمن 1390 توسط "mehrjoo "دبیر کار و فناوری تنکابن"
با تشکر و کسب اجازه از وبلاگ حرفه و فن کلاله

وبلاگ تخصصی سلطان شیخی دبیرحرفه وفن شهرستان کلاله


فکرکنید صفحه ۲

چگونه می توانیم از توانایی ها وقابلیت های مغز خود بیش تر استفاده کنیم؟

با فکر کردن - تحقیق - جستجو - مطالعه کردن - کاوش


فکرکنید صفحه ۱۲

برای ساخت وتولید اسباب بازی ها از مواد مختلف با رنگ های متنوع استفاده می شود اگر درتهیه مواد وتولید آنها به اصول مختلف ازجمله بهداشت توجه نشود چه خطراتی ممکن است کودکان را تهدید کند؟

باعث مسمومیت وبیماری کودکان می شود چون ممکن است کودکان این اسباب بازی ها را در داخل

دهان قرار دهند واین مواد باعث بیماری شود ویا اگر این اسباب بازی ها از اجزای کوچکی ساخته

شده باشند باعث خفگی می شود


فکرکنید صفحه ۱۳

اگرکپسول های گازمایع پس از ساخته شدن مورد آزمایش قرار نگیرند چه اتفاقاتی ممکن است بیفتد؟

ممکن است منفجر شوند وباعث خسارات مالی وجانی گردند ویا باعث خرابی وآتش سوزی شوند


فکرکنید صفحه ۱۹

اگردروسایل نقلیه سیستم هدایت و فرمان وجود نداشته باشد چه اتفاقی می افتد؟

کنترل وسیله نقلیه بسیار مشکل ویا غیرممکن می شود

به ادامه مطلب بروید

برچسب‌ها: جواب, فکر کنید, کتاب, حرفه و فن, سال سوم, راهنمایی
ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ شنبه بیست و پنجم دی 1389 توسط "mehrjoo "دبیر کار و فناوری تنکابن"

سؤالات واحد 5 – آشنایی با خودرو
1 – بخش های اصلی یك خودروی سواری را نام ببرید؟

موتور ، دستگاه انتقال قدرت ، فنربندی و تعلیق ، برق، هدایت و فرمان ، چرخ و ترمز، بدنه و شاسی بخش های اصلی خودرو است.  

 

  2 – عامل حركت خودروها چیست؟

خودرو مجموعه ایی از قطعات مختلف است كه در ارتباط با یك دیگر بطور هماهنگی كار می كنند. نتیجه این كار، تولید قدرت در موتور است كه سبب حركت اتومبیل می شود.  

 

  3 – كار موتور در یك خودرو چیست؟

كار موتور تبدیل انرژی شیمیایی و حرارتی بنزین به انرژی حرارتی و سپس انرژی مكانیكی است كه با عث حركت خودرو می شود.  

 

  4 – نام دیگر جعبه دنده چیست و چه كاری انجام می دهد؟

گیریبكس، ‌مجموعه ای است كه درآن تعدادی دنده برای ایجاد سرعت یا قدرت های مختلف تعبیه شده است.  

 

  5 – وظیفه باطریدر خودرو چیست؟

تأمین برق خودرو و روشنایی چراغ ها است. برای روشن كردن موتور از باطری استفاده می شود.  

 

  6- هدایت و فرمان اتومبیل چگونه صورت می گیرد؟

هدایت چرخ های جلو از طریق فرمان و جعبه دنده فرمان انجام می شود. فرمان اتومبیل ها ممكن است مكانیكی یا هیدورلیكی ساخته شده باشند.  

 

  7 – برای بازدید كنترل روغن ترمز چه كاری باید انجام داد؟

مخزن روغن ترمز توسط كارخانه سازنده علامت گذاری شده است. با بازكردن در مخزن می توان ارتفاع روغن ترمز را كنترل كرد. اگر ارتفاع روغن از خط مورد نظر پایین تر باشد، می توان مقداری روغن ترمز به آن اضافه كرد.  

 

  8 – چرا رادیاتور را نباید از مخلوط آب و ضدیخ بطور كامل پر كرد؟

برای این كه آب بتواند به راحتی بین مجاری اطراف موتور و رادیاتور گردش نماید.  

 

  تعمیر و نگه داری شیرآلات در منزل :
1 – چرا نسبت به تعویض شیرآب، باید حساسیت نشان داد؟

برای جلوگیری از چكه كردن و هدررفتن آب كه نعمتی گران بها و مایه حیات است.  

 

  2 – قسمت های داخلی شیر دنباله كوتاه را نام ببرید؟

اجزای شیر دنباله كوتاه عبارتند از:
1) بدنه 2) مغزی .
مغزی از این قسمت ها تشكیل شده است. الف) حلزونی / ب) مهره و درپوش/ ج) مهره نگهدارنده/ د) دستگیره  

 

  3 – چرا جنس شیرهای آب را از آلیاژ برنز انتخاب می كنند؟

چون آلیاژ برنز در مقابل زنگ زدگی ، فرسودگی و خوردگی از سایر فلزات دوام بیشتری دارد.  

 

  4 – مغزی شیر مخلوط از چه قسمت هایی تشكیل شده است؟

الف – پیچ یا میله
ب – مهره اصلی یا بدنه ی مغزی كه پیچ یا میله درون آن حركت می كند.
ج- اشپیل یا خار كه ثابت كننده میله درون مغزی است.
د – واشر تخت لاستیكی
ه – مهره محكم كننده واشر تخت  

 

  5 – وظیفه واشر تخت فیبری یا پلاستیكی فنری چیست و چگونه تعویض می شود؟

این واشر وظیفه آب بندی محل اتصال مغزی به بدنه شیر را به عهده دارد. پس همه مراحل تعویض آن مشابه واشرهای قبل است و سرمغزی همانند واشر تخت عوض می شود. 

منبع :

http://www.mssh98.mihanblog.com
نگارش در تاريخ یکشنبه بیست و هشتم آذر 1389 توسط "mehrjoo "دبیر کار و فناوری تنکابن"

جواب تحقیق کنید صفحه ی 95 حرفه و فن سال سوم

1– کار ترموستات در موتور چیست؟

ترموستات یک حسگر حرارتی است که تا زمانی که دمای آب به حدود 70 درجه نرسیده باشد دریچه را باز نمی کند و آب جریان پیدا نخواهد کرد. این برای زمانی است که خودرو سرد است .

2- کار ضد یخ چیست؟ ضد یخ نقطه ی انجماد آب را از صفر درجه به عددی پایین تر از 15- درجه سانتی گراد تغییر می دهد. تا در زمستان آب در صفر درجه یخ نزند. ضدیخ علاه بر این ضد جوش و ضد زنگ نیز می باشد.

3- چرا نباید رادیاتور را از مخلوط آب و ضدیخ به طور کامل پر کرد؟ برای اینکه زمانی آب داغ می شود جنبش مولکولی آب بیشتر شده و باعث افزایش حجم آب می شود.

نگارش در تاريخ دوشنبه دوازدهم بهمن 1388 توسط "mehrjoo "دبیر کار و فناوری تنکابن"
دلیل اصلی تولید آن انتقال حرارت بوده است – در زمانهای گذشته برای انتقال حرارت تنها از آب استفاده می کردند اما بعدها به دلیل یخ زدن آب موتور در زمستان ، به آن (متانول) اضافه کردند اما متانول نیز باعث کاهش نقطه جوش در تابستان می شد .
در نهایت (گلایکول) مورد استفاده قرار گرفت و نام ضد یخ برای آن انتخاب شد . ضد یخ علاوه برای انتقال حرارت یک مایع محافظت کننده در برابر نقطه انجماد و نقطه جوش است که باعث کاهش نقطه انجماد به 37- درجه افزایش نقطه جوش به 136 درجه می گردد .
معمولاً 95 درصد مواد ضد یخ (متو اتیلن گلایکول) (MEG) است که نقطه انجماد آب و جوش آن را افزایش داده و برای جلوگیری از خورندگی قطعات فلزی توسط آب ، از فسفات استفاده می شود همچنین مواد فلوئورسنت که باعث رنگی شدن آن می شود.

نگارش در تاريخ شنبه نوزدهم دی 1388 توسط "mehrjoo "دبیر کار و فناوری تنکابن"
روشن كردن خودرو در هواى سرد يكى از مشكلات كسانى است كه در مناطق سردسير مانند آلاسكا زندگى مى كنند.3 دليل براى اينكه چرا خودروها در زمستان به سختى روشن مى شوند وجود دارد:
دليل اول: بنزين, مانند هر مايع ديگرى وقتى سرد است تبخيرش نيز كمترمى شود.احتمالا تجربه كرده ايد كه اگر مقدارى اب را در مكانى گرم بريزيد نسبت به حالتى كه اب را بر روى مكانى سرد بريزيد سريعتر تبخير مى شود.وقتى بنزين سرد مى شود تبخيرش نيز به آهستگى روى مى دهد. بنابراين به سختى مى سوزد.(بنزين مى بايست تبخير شود تا بسوزد).بعضى وقتها مى بينيد وقتى كه هوا سرد است مردم "اتر" را در موتور خودرو مى ريزند تا به بهتر روشن شدن موتور كمك كند.چون اتر بهتر از بنزين در هواى سرد تبخير مى شود.
دليل دوم: روغن در هواى سرد غليظ تر مى شود.شما مى دانيد كه اگر مثلا عسل را در يخچال قرار دهيد ضخيم و غليظ تراز حالتى مى شود كه در هواى داغ يا معمولى است.روغن نيز همين طور است.زمانى كه شما سعى مى كنيد موتور سرد را روشن كنيد.روغن غليظ كار را براى حركت موتور سخت مى كند.در مناطق سردسير مى بايست از روغن هاى تركيبى در موتور خود استفاده شود.زيرا اين نوع روغن ها در دماهاى پايين نيز به صورت مايع باقى مى مانند.
دليل سوم: همچنين باترى ها نيز در هواى سرد مشكل پيدا مى كنند.يك باترى پر از مواد شيميايى است كه الكترونها را توليد مى كنند.(قسمت "باترى چگونه كار مى كند" را براى اطلاعات بيشتر بخوانيد).واكنشهاى شيميايى داخل باترى زمانى كه باترى سرد است خيلى آهسته تر انجام مى شود و سرعت اين واكنش ها كم مى شود كه در نتيجه آن الكترونهاى كمترى نيز توليد مى شود.بنابراين استارت نيز انرژى كمترى دريافت مى كند كه باعث مى شود موتور به كندى به راه بيفتد.
تمام سه دليل فوق مى تواند در دير روشن شدن يا سخت روشن شدن موتور در هواى سرد تاثير داشته باشد.بنابراين مردم خودروهاى خود را درگاراژهاى گرم نگه دارى مى كنند و يا از بخارى براى گرم نگه داشتن استفاده مى كنند.

نگارش در تاريخ شنبه نوزدهم دی 1388 توسط "mehrjoo "دبیر کار و فناوری تنکابن"
مى دانيد كه موتور شما داراي پيستون است و پيستون نيز در داخل سيلندر بالا و پايين مى رود:
زمانى كه پيستون از بالا به پايين در سيلندر حركت مى كندمقدار معيني از هوا را مى مكد.مقدار هوايى كه مكيده مى شود به مقدار فضاى بالاى پيستون و نيز مقدار جابه جايى پيستون از بالا به پايين بستگى دارد.
اگر قطر پيستون 4 اينچ(10.16 سانتي متر) باشد و ميزان جابه جايى پيستون در سيلندر نيز 4 اينچ باشد در نتيجه اين پيستون در موتور ميتواند بمكد:
حجم سيلندر=ارتفاع*3.14*{2^(شعاع)}
cm^3) ) 823.3 =10.16*3.14*{2^(5.08)}
اگر موتور شما 4 سيلندر باشد در نتيجه :4*823.3=3292.1 cm^3 ا 3.292 ليتر حجم دارد.
كارخانه جات خودرو سازى رقم فوق را گرد مى كنند و مى گويند كه موتور شما 3.3 ليتر حجم دارد كه بدين معنى است كه اين موتور خاص 3.3 ليتر حجم دارد.
اگر ميل لنگ متصل به اين موتور را دو دور بچرخانيد 4 پيستون مجموعا 3.3 ليتر هوا و سوخت را استنشاق مى كنند.
خوب, چرا بايد اين حجم را بدانيم؟ و چرا پشت خيلى از خودروها برچسبى شامل حجم موتور زده شده است؟حجم يك موتور مى تواند بيشترين قدرتى كه موتور توليد مى كند را برآورد كند.ميدانيم كه بنزين با هم مخلوط مى شود ودر موتور مشتعل مى شود.اين اشتعال زمانى بخوبى رخ ميدهد كه احتراق سالمى روى دهد و احتراق كامل و بدون نقص زمانى رخ مى دهد كه درصد كمى بنزين با هوا مخلوط شود.اگر مقدار زيادى بنزين با مقدار كمى هوا مخلوط شود احتراق ناقص روى ميدهد. ويا روي نميدهد(به علت كمبود اكسيژن).
نسبت مقدار هوا به بنزين 15 به 1 است يعني 15 واحد هوا با 1 واحد بنزين مخلوط مى شود.حجم موتور بيشترين مقدار سوختى كه موتور مصرف مى كند را اطلاع مى دهد واين نيز مى تواند كنترل كند بيشترين قدرتي را كه موتور توليد مى كند. البته ممكن است يك موتور 10 ليترى كه كارايى بدى دارد و نيز يك موتور 1 ليترى كه كارايى خوبى دارد هر دو داراى يك اسب بخار يكسان باشند.اگرچه كه موتور 10 ليترى 10 برابر موتور 1 ليترى حجم دارد.طبق يك قانون عمومى يك موتور 10 ليترى بايد 10 برابر نيروى بيشتر نسبت به موتور 1 ليترى توليد كند.اگر ساير شرايط بدون تغيير بمانند.
ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ شنبه نوزدهم دی 1388 توسط "mehrjoo "دبیر کار و فناوری تنکابن"
تاريخچه موتورهاي احتراق داخلي ، به سال 1876 باز مي گردد ، كه «نيكولاس اتو» (1891 – 1832 ) اوين موتور جرقه اي را ساخت . اين موتور در ابتدا بنابر سيكل ويژه اي كار مي كرد و با بازدهي حداكثر برابر با 11% ، داراي وزن زيادي بود . اتو با ارائه سيكل عملكرد 4 زمانه ، بازده را به 14% افزايش ، و در كنار كاهش حجم موتور ، وزن آن را نيز به كمتر از یک سومحالت قبل كاهش داد . در سال 1884 ، امتياز ثبت شده يك شخص فرانسوي به نام «آلفونس بيودي روشاس» (1893-1815) مربوط به سال 1862 منتشر شد ، كه معلوم ساخت او قبل از اتو ، اصول سيكل 4 زمانه را شرح داده است . البته چون روشاس نتوانسته بود ايده هاي خود را عملي سازد ، در نتيجه امروزه اتو به عنوان مخترع موتور شناخته مي شود .
از آن پس اشخاص بسياري در اواخرقرن نوزدهمدستبهابداع موتورهاي ديگري دست زدند ، و جملگي به اين نتيجه رسيدند كه «نسبت تراكم» تاثير مستقيمي بر روي بازده موتور دارد ، ولي به دليل مشكل «كوبش» ، مقدار آن به كمتر از 4 محدود شده بود . در دهه 1880 ، با توسعه كاربراتور و سيستم جرقه ، سرعت موتورها افزايش يافت ، و امكان استفاده از موتور در اتومبيلها فراهم شد . در سال 1892 ، يك مهندس آلماني به نام «رودلف ديزل» (1913 – 1858) ، نوع جديدي از موتور را به ثبت رساند . در طرح وي ، در مرحله تراكم، تنها هوا متراكم ، و در انتهاي اين مرحله سوخت مايع به داخل هواي داغ پاشيده مي شد . از آنجايي كه در اين طرح ، هوا دچار كوبش نمي شود ، لذا وي توانست تراكم را بالا ببرد ، و بازده موتو را دو برابر كند . يكي از ديگر طرحهاي موتور ، موتور دوراني است ، كه اولين آنها توسط «فليكس وانكل» ، در سال 1957 به نتايج رضايتبخشي رسيد .
سوختها نيز تاثير فراواني در توسعه موتورها داشته اند . اولين موتورها با سوختن گار ، توان مكانيكي توليد مي كردند . بنزين در اواخر قرن نوزدهم ، براي استفاده از كاربراتورها مورد استفاده قرار گرفت . بنزينهاي اوليه كاملاً فرار بودند و در نتيجه ، امكان افزايش نسبت تراكم به بيش از 4 نبود ، ولي در عوض راه اندازي موتور (استارت زدن) راحت بود . «ويليام برتون» (1954 – 1865) توانست با «گراكينگ حرارتي» نفتهاي سنگين ، بنزيني توليد كند تا بتوان به تقاضاهاي روز افزون بنزين پاسخ داد . البته به دليل بالا بودن نقطه جوش ، استارت حالت سرد موتور مشكلتر بود ، كه اين مشكل نيز با اخترع «استارتر برقي» در سال 1912 حل شد . تاثير ضد كوبش «تترااتيل سرب» ، در سال 1923 ، توسط شركت «جنرال موتورز» كشف شد و در دهه 1930، استفاده از كاتاليزو فعال به جاي كراكينگ حرارتي ، باعث توليد بنزينهاي داراي كيفيت بالا شد .


ادامه مطلب...